تفاوت مدیریت و رهبری در چیست؟

  • admin
  • ۱۷ فروردین ۱۴۰۰

تفاوت مدیریت و رهبری نشانگر این است که این دو مقوله کاملاً جدا از یکدیگر هستند اما برای درک بهتر آنها باید بدانید تفاوت این دو در چیست؟ بگذارید برای پاسخ به این سوال از اینجا شروع کنیم که هر کسی می‌تواند با ارتقاء مهارت‌های خاص، رهبر شدن و رهبری کردن را بیاموزد. تاریخ پر است از افرادی که گرچه هیچ تجربه قبلی در زمینه رهبری ندارند، اما در بحران‌ها پا به میدان گذاشتند و دیگران را ترغیب کردند تا روند پیشنهادی آنها را دنبال کنند؛ این افراد از صفات و خصویاتی برخوردار بودند که به آنها در نقش‌‌ رهبری کمک کرده است تا به بهترین‌ نحو ایفای نقش کنند.

به‌جهت اینکه مفهوم مدیریت و رهبری را به‌تنهایی و تفاوت این موضوع یعنی تفاوت مدیریت یا ریاست و رهبری را برای شما روشن‌تر کنیم بهتر است در ابتدا به ذکر هرکدام آنها به‌صورت جداگانه بپردازیم؛ ازاین‌رو باید متذکر شویم که رهبری عبارت است از اینکه افراد تیم بتوانند دیدگاهی را که شما تحت عنوان یک رهبر برای شرکت یا گروه تعیین کرده‌اید، درک کنند و با شما در رسیدن به اهداف تلاش کنند و فعال باشند، درحالی‌که مدیریت بیشتر اداره و اطمینان از انجام فعالیت‌های روزمره است البته آنطور که دقیقاً باید انجام شود.

برای اینکه اطلاعاتی بیشتری را در این حوزه بدست آورید و بر اطلاعات خود بیفزایید، این مطلب از سایت rakebi.ir ما را تا انتهای همراهی کنید.

 تفاوت مدیریت و رهبری
تفاوت مدیریت و رهبری

درباره تفاوت مدیریت و رهبری بیشتر بدانید

جالب است بدانید مردم اغلب رهبری و مدیریت را باهم اشتباه می‌گیرند و به‌جای هم به‌کار می‌برند، درصورتی‌که در اصل، این دو از نظر معنی، یکسان نیستند و با یکدیگر بسیار متفاوت هستند؛ تفاوت اصلی این دو با همدیگر در این است که رهبران افرادی هستند که برخی دیگر که از آنها پیروی می‌کنند، درحالی‌که مدیران دارای افرادی هستند که تنها به‌سادگی برای آنها کار می‌کنند.

در گام اول تفاوتی نمی‌کند یک مدیر باشید یا یک رهبر، شما تحت عنوان صاحب مشاغل باید اول از همه قدرتمند باشید تا تیم و یا کارکنان خود را در راستای مسیر تلاش برای دستیابی به چشم‌انداز موفقیت خود، هدایت کنید، پس زمانی‌که مسئولیت هدایت و رهبری یک گروه، مجموعه یا نهادی را برعهده دارید، آگاهی داشتن در مورد اینکه چطور آن مجموعه و یا گروه را در مسیر رسیدن به موفقیت قرار دهید، مهم است.

فردی تحت عنوان یک رهبر خوب شناخته می‌شود که تفاوت بین رهبر بودن و رئیس بودن یا مدیریت را درک کند و متوجه شود که کدام مهارت‌هاست که این دو مورد را از یکدیگر متمایز می‌کند. در واقع باید گفت رهبری نیازمند داشتن صفاتی است که فرد را در جایگاهی فراتر از وظایف یک مدیر قرار دهد.

به‌بیان دیگر می‌توان گفت این با یکدیگر در این شباهت دارند که هم رهبران و هم مدیران وظیفه مدیریت منابع موجود را برعهده دارند اما نکته ایجاست که رهبری واقعی به موارد بیشتر از مدیریت منابع نیاز دارد. . برای مثال، مدیران در دید افرادی که زیر نظر آنها کار می کنند، ممکن است الهام بخش توصیف شوند، ممکن است الهام بخش نباشند، اما یک رهبر باید علاوه‌بر اینکه الهام بخش است، از افراد گروه خود نیز الهام می‌گیرد.

یک رهبر باید بتواند به اندازه کافی چشم‌انداز و دیدگاه خود را با اعضای گروه یا کارکنان خویش به اشتراک بگذارد؛ در در هیم زمان است که می‌توان گفت او یک رهبر موفق است.

از دیگر انواع تفاوت مدیریت و رهبری، این است که رهبران تمایل به ستایش موفقیت افراد دارند و مهارت‌های آنها را فراتر از فراتر از آنچه انجام می‌دهند، می‌بینند پس آنها را فعال می‌کنند تا بخشی از کار بسیار بزرگ‌تری باشند، درحالی‌که مدیران برای یافتن عیب کار می‌کنند و بیشتر بر اشتباهات کارکنانشان متمرکز هستند.

تفاوت مدیریت و رهبری در انواع دیگری نیز وجود دارد که آن هم این است که رهبر بیش از هر چیز بر نوآوری تأکید دارد؛ به بیان دیگر یک رهبر توانایی پرورش انگیزه کارکنان خود، برای دستیابی به نتایج مطلوب را به اندازه کافی دارد و این درک را  به اعضای گروه یا کارمندان خود القا می‌کند که چطور میتوانند در راستای رسیدن به اهداف اصلی مجموعه سهیم و مفید باشند، در حالی که یک مدیر تنها از قوانین شرکت پیروی می‌کند و تیم یا کارکنانش را براساس همین قوانین به‌سمتی هدایت می‌کند که در نهایت به دستیابی اهداف شرکت ختم شود.

به‌عنوان مثال می‌توان گفت: زمانی‌که یک کارگر یا کارمند ایده جدید و اساسی برای چگونگی حل یک مسئله دارد، مدیر و رهبر به دو روش متفاوت عمل می‌کنند؛ یک مدیر در این مسیر، اهداف شرکت و دستیابی به آنها را مدنظر قرار می‌دهد، درعین‌اینکه هزینه‌های این ایده نیز در ذهن اون شکل می‌گیرد، حتی ممکن است از میزان این هزینه‌ها نیز بکاهد که شاید همین امر در نهایت باعث شود آن ایده مزبور به‌درستی اجرا نشود؛ درصورتی‌که یک رهبر درعین‌ درنظر گرفتن تمام موارد مدیریت، آن شخص را نیز تشویق می‌کند تا ایده خود را دنبال نماید.

نوع دیگری از تفاوت مدیریت یا ریاست و رهبری در این است که مدیر به احتمال خیلی زیاد، ساختارهای موجود را حفظ می‌کند زیرا خود در آن ساختار در حال فعالیت و مشغول به‌کار است، درحالی‌که حتی ممکن است رؤسای بالاتر از خود را هم داشته و به آنها پاسخگو باشد، بنابراین از آزادی عمل کمتری برای نقض قوانین در جهت دستیابی به اهداف والا برخوردار است، اما رهبر غالباً مستقل عمل می‌کند و این استقلال به وی، این امکان را می‌دهد تا هرج و مرج بیشتری را تحمل کند، تا زمانی‌که به این اعتقاد برسد که این کار ارزش انجام دادن را داشته است؛ در این‌صورت مشخص است که ارادت رهبر به نوآوری، ممکن است گاهی هزینه را به‌دنبال داشته باشد.

زمانی‌که که فشار بالای کاری و هرج و مرج یک محیط کار باعث ایجاد مسائل بین فردی شود، نوع دیگری از تفاوت مدیریت و رهبری مشخص می‌گردد؛ در این زمان یک مدیر بیشتر وظیفه خود می‌داند که مشکلات بین کارمندان را برطرف کند، درصورتی که یک رهبر طوری افراد را در مسیر درست قرار می‌دهد که آنها به‌صورت انفرادی در راستای دستیابی به اهداف عالی متمرکز شوند تا بدین‌منظور مسائل بین فردی و رفاه کارکنان در حاشیه قرار گیرد و هرج و مرج ایجاد نشود.

تفاوت رهبری و مدیریت
تفاوت بین رهبری و مدیریت

کلام آخر

بدیهی است که دو عبارت مدیریت و رهبری یک معنا ندارند، اما لزوماً به‌هم پیوسته و مکمل یکدیگرند پس بدیهی است که هر تلاشی برای جداسازی این دو در یک سازمان احتمالاً مشکلات بیشتری را نسبت به حل آن ایجاد خواهد کرد؛ بدین‌منظور اثبات شده است که برای موفقیت هر شرکتی، به مدیریتی نیاز دارد که بتواند کارکنان خود را برنامه‌ریزی، سازماندهی و هماهنگ کند، در عین اینکه به‌وسیله اصول رهبری به آنها انگیزه دهد تا در حد توان خود عمل کنند.

نظرات کاربران
دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.