خودمدیریتی و ۷ گام برای رسیدن به آن

  • admin
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۰
خودمدیریتی

اگر دنیایی را ایجاد کنیم که همه در آن مسئولیت گفتار و رفتار خود را برعهده بگیرند، قطعاً آن دنیا جای متفاوتی خواهد بود. ما در این مطلب قصد داریم به ده گام برای رسیدن به خودمدیریتی بپردازیم که شامل بدست آوردن مهارت‌هایی است که به افراد این امکان را می‌دهند تا افکار، احساسات و اعمال خود را کنترل کنند. اگر مهارت‌هایی را که باعث تقویت خودباوری و مدیریت خودتان می‌شود، بدست آورید، می‌توانید به‌طور مستقل اهداف خویش را تعیین کنید.

خودمدیریتی چیست؟

خودمدیریتی بدین معنا نیست که کسب‌وکار خود را راه‌اندازی و آن را مدیریت کنید؛ معنا و مفهوم این عبارت در واقع، برعهده گرفتن مسئولیت اقدامات شماست و اینکه چه کارهایی می‌توانید انجام دهید. این مورد نشان می‌دهد که شما قادر به سازماندهی و ارائه ایده‌های خودتان در هر پروژه‌ای هستید. به‌بیان دیگر خودباوری یا خود مدیریتی ایجاد یک انتخاب است که برای شما این امکان را فراهم می‌کند که بیش از آنچه که نیاز دارید، انجام دهید یا به‌نوعی بازدهی داشته باشید که این همان مهارتی است مه برای ایجاد یک زندگی و کار عالی بدست می‌آید.

این امر می‌تواند به شما کمک کند مسیر شغلی خود را هدایت کنید و از به‌وجود آمدن فرصت‌های مناسب به‌جهت نزدیک‌تر شدن به اهداف‌تان مطمئن شوید. شما می توانید مهارت های سازمانی خود را نیز در قالب زمان، فضای فیزیکی و انرژی مدیریت کنید و توانایی‌های ذهنی خود را برای ایجاد نظم و بهبود عملکرد خویش به‌کار گیرید، پس اگر این چنین عملکرد خوبی برخوردار و نظم داشته باشید، می‌توانید فعالیت‌های مهم خود را برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و اجرا کنید.

خودمدیریتی
خودمدیریتی

خودمدیریتی و ده گام برای رسیدن به آن

  • کنترل نحوه بیان و یا آنچه به زبان می‌آوریم.
  • کنترل خود و بهره‌مندی از ویژگی صبوری
  • بهره‌مندی از ابتکار عمل
  • سازماندهی و پاسخگویی صحیح به آن
  • مسئولیت‌پذیری
  • قدردانی از خود
  • مدیریت زمان و الویت‌بندی امور

آیا می‌دانید این مهارت‌ها چه معنایی دارند؟ در ادامه این مطلب با سایت rakebi.ir همراه باشید تا با دقت بیشتری به آن‌ها نگاه کنیم.

کنترل نحوه بیان و یا آنچه به زبان می‌آوریم

همیشه به ما گوشزد می‌کردند که اول حرفت را در دهانت مزه مزه کن بعد بگو! این نصیحت که بارها و بارها به گوشتان خورده است، همیشه در کاربرد داشته است و دارد. زمانی که بر آنچه به زبان می‌آورید، کنترل داشته باشید، ضمن اینکه برای شما سودمند است، خودباوری را تمرین خواهید کرد. به چهره خود در آینه نگاه کنید، چه می‌بینید؟ درست است، دو گوش دارید و یک دهان! این بدان معناست که باید بیشتر از آنچه سخن می‌گویید، گوش کردن را تمرین کنید و شنونده خوبی باشید؛ گرچه ساکت ماندن، امری دشوار است اما اگر از پس انجام این کار برآیید، بدانید که یکی از مهارت‌ها و مولفه‌های خودمدیریتی را کسب کرده‌اید.

کنترل خود و بهره‌مندی از ویژگی صبوری

سعی کنید کنترل خود را در زندگی و کار از دست ندهید، زیرا این امر به‌طور قطع همیشه به ضرر شما تمام می‌شود. در زندگی شخصی و کار خود صبوری را تمرین کنید؛ این امر یا همان خودمدیریتی مهارتی است که از مولفه‌های خودمدیریتی به‌شمار می‌آید و شما را به آن نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند. بروز خشم و استرس و عدم صبوری، شما را به حاشیه می‌کشاند و باعث می‌شود فرصت‌های خوب را از دست بدهید، به‌خصوص اگر این فرصت‌ها، موقعیت‌های خاص شغلی باشد؛ آن‌وقت است که حسرت به‌سراغ شما می‌آید، خودباوری خود را از دست می‌دهید و موفقیت از شما دور می‌شود. آمادگی معمولاً به‌معنای استرس کمتر است پس هر چه آماده‌تر باشید استرس کمتر، آرامش و موفقیت بیشتری را تجربه خواهید کرد.

بهره‌مندی از ابتکار عمل

شاید از خودتان بپرسید چرا ابتکار عمل در خودباوری مهم تلقی می‌شود و از مولفه‌های خودمدیریتی به‌شمار می‌آید؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که کارفرمایان اغلب، کارمندانی را که می‌توانند به آن‌ها پاسخ دهند و با مشکلات مقابله کنند، دوست دارند پس وقتی فردی باشید که فکر کنید و از خود ابتکار عمل و یا خلاقیت نشان دهید، نه‌تنها در زندگی کاریتان بیشتر مورد توجه کارفرمایتان قرار می‌گیرید و در دید او هایلایت می‌شوید بلکه در زندگی شخصیتان نیز موفق‌تر خواهید بود؛ بنابراین بهره‌مندی از ابتکار عمل نیز یک مهارت عالی برای رسیدن به خودمدیریتی و خودباوری است. برای مثال می‌توانید با شروع یک پروژه یا فعالیت به تنهایی می توانید ابتکار عمل را نشان دهید و یا می‌توانید داوطلب ایجاد رویدادهای خیریه شوید و ایده ‌ای خوبی را برای موفقیت هرچه بیشتر آنها بیابید و خدمات منحصربه‌فردی را ارائه دهید.

سازماندهی و پاسخگویی صحیح ما به آن

زمانی‌که زندگی شخصی و کاری خود را سازماندهی می‌کنید، به خودباوری می‌رسید و موفق خواهید بود، چراکه این امر از مولفه‌های خودمدیریتی محسوب می‌شود اما اصلاً سازماندهی چرا به این اندازه مهم تلقی می‌شود؟ برای روشن شدن پاسخ این سوال ادامه مطلب را همراهی کنید:

  • احتمال یافتن شغل مناسب برای شما افزایش می‌یابد.
  • در محل کار خود میز از مرتب‌تری برخوردارید.
  • کیفیت زندگی شما بهبود می‌یابد.
  • تمرینی برای تسلط بر زمان و اداره آن برای انجام امور است.
  • باعث الویت‌بندی مسئولیت‌ها می‌شود.
  • بسیاری از موارد تحت کنترل شما قرار می‌گیرد و در نهایت موفقیت حاصل می‌شود.

بنابراین یک فرد سازمان‌یافته می‌داند که چه کاری باید انجام دهد و چگونه قادر به مدیریت خود در تمام زمینه‌های زندگی و کار است. کسب این مهارت باعث می‌شود کارفرمای شما متوجه کارآمدی شما شود و ببیند که امور مربوط به خود را در زمان مشخص خودش انجام می‌دهید پس این برای او روشن می‌کند که شما چقدر به شغل خود اهمیت می‌دهید.

مسئولیت‌پذیری
مسئولیت‌پذیری

مسئولیت‌پذیری

مسئولیت‌پذیری از دیگر مهارت‌ها و از مولفه‌های خودمدیریتی به‌شمار می‌آید؛ کسب این مهارت علاوه‌بر ایجاد خودباوری، شما را در زندگی شخصی یاری می‌کند و منجر به موفقیت می‌گردد. در زندگی کاری نیز باید بگوییم کارفرمای شما می‌خواهد بداند که شما کار را جدی می‌گیرید و از آن برای فرصتی به‌جهت نشان دادن توانایی‌های خود استفاده می‌کنید یا خیر؟! ، پس وقتی یک مسئولیت را برعهده می‌گیرید و خود را در آن مسئولیت‌پذیر نشان می‌دهید، یک راه عالی را انتخاب کرده‌اید که خود را به کارفرمای خود به خوبی نشان دهید و در طول زمان بر تجارت و موفقیت‌های خود بیفزایید.

قدردانی از خود

قدردان زحمات خود باشید و بابت موفقیت‌هایی که بدست می‌آورید برای خود پاداش درنظر بگیرید؛  قدردانی از خود از دیگر مولفه‌های خودمدیریتی به‌شمار می‌آید. وقتی یاد می‌گیرید که از خودتان تقدیر و تشکر کنید، به‌نوعی به خودباوری رسیده‌اید، پس دیگر مهم نیست که شخص دیگری از شما قدردانی کند. مطمئناً، کسب تاییدیه و جوایز دیگران همیشه خوب است، اما وقتی از خودتان قدردانی می‌کنید، تایید دیگران نقش مکمل را ایفا می‌کند نه نقش مولفه‌ اصلی را؛ پس دانستن ارزش شما توسط خودتان، کلید لذت بردن از زندگی است.

مدیریت زمان
مدیریت زمان

مدیریت زمان و الویت‌بندی امور

توانایی مهارت مدیریت زمان خوب از دیگر مولفه‌های خودمدیریتی و خودباوری محسوب می‌شود که کسب آن در روند بهبودی این امر دخیل است. افزایش مدیریت زمان همان پیروی از یک برنامه کاری است که اضطراب را کاهش می‌دهد، به کنترل استرس کمک می‌کند و همچنین به بهبود کارایی و بهره‌وری و افزایش موفقیت در زندگی و کار منجر می‌شود. افرادی که می‌توانند به طور موثر زمان را مدیریت کنند، از داشتن زمان بیشتری برای پرداختن به سرگرمی‌های شخصی دیگر لذت می‌برند. از سوی دیگر مدیریت زمان و الویت‌بندی امور برای هر سازمانی مطلوب بوده و از ویژگی‌های کلیدی در  تحقق اهداف محسوب می‌شود.

نظرات کاربران
دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.