دغدغه‌‌ ها و مشکلات محیط کار و راه‌ حل‌ رایج آن ها

  • admin
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
مشکلات-محیط-کار

مشکلات محیط کار یا مشکلات کاری همیشه با توجه به زمان زیادی که در مشاغل و محل کار خود می‌گذرانیم، وجود دارند پس تعجب‌آور نیست که گاهی‌اوقات مشکلات محیط کار نگرانی‌های خاصی را در ما ایجاد کند، اما نگران نباشید، چراکه با وجود تمام مشکلات کاری، حل سریع و موثری آنها، بهترین راه برای بازگشت به مسیر درست است. ما در این مطلب از سایت Rakebi.ir (سایت شخصی امیر راکبی) قصد داریم به دغدغه‌های محیط کار و راه‌حل‌ رایج آنها بپردازیم تا اندکی به حل مشکلات محیط کار شما مخاطبین کمک کرده‌ باشیم.

شش مورد از مشکلات کاری

نارضایتی-از-شغل-خود
انگیزه پایین و نارضایتی از شغل خود

انگیزه پایین و نارضایتی از شغل خود

در حالت کلی برخی از کارمندان هستند که کار خود را در هر سمت و جایگاهی که باشند، به خوبی و درستی انجام می‌دهند و هدف اصلی آنها با ارزش شناخته شدن از دیدگاه شرکت و تحت‌تاثیر قرار دادن مدیران مشتریان است، اما برخی از مدیران خواسته یا ناخواسته تلاش‌های آنها را نادیده می‌گیرند و از زحماتی که می‌کشند، چشم‌پوشی می‌کنند؛ از این‌رو کارکنان احساس کمرنگی و بی‌ارزشی پیدا می‌کنند و انگیزه پایین و نارضایتی خود را از کارشان بروز می‌دهند، حتی ممکن است شرت یا مدیران خود را ترک کنند، اما راه‌حل چیست؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

راه‌حل انگیزه پایین و نارضایتی از شغل خود

در مواردی که مدیران یک سازمان ممکن است با کارهای کارمندان خود هماهنگ نباشند بهتر است کارکنان، مافوق خود را از دستاورهای خود مطلع و اطلاعات وی را به‌روز کنند. برای مثال کارمندی که مشتری مهم مجموعه را با دستاورهای خود راضی نگه داشته است، بهتر است مدیریت را به آرامی از وضعیت خود مطلع سازد و تاثیر مثبت خود بر بخش و شرکت را به او یادآوری کند تا توسط مافوق خود دیده و شناخته شود.

اضافه کاری بیش‌ازحد نرمال

ممکن است هر از چند گاهی، کارمندان برای انجام یک کار یا پروژه خاص ساعات اضافی را در شرکت بمانند و به روند پیشرفت آن پروژه کمک کنند، اما اگر این اضافه کاری به‌حدی باشد که سلامتی و یا کیفیت زندگی خانوادگی کارمند را تحت‌تاثیر قرار دهد و یکی از مشکلات کاری را ایجاد کند، می‌تواند باعث شود کارمند انگیزه کار کردن را از دست دهد و یک خط پررنگ روی بهترین توانایی خود بکشد.

راه‌حل مقابله با اضافه کاری بیش‌ازحد نرمال

کارمندان در این شرایط که با یکی از رایج‌ترین مشکلات محیط کار مواجه هستند، باید به‌راحتی از تأثیر منفی ساعات کار زیاد بر سایر جنبه‌های زندگی خود به مدیریت اطلاع دهند. کارمندان درحالی‌که باید به مافوق خود اطلاع دهند، کارشان برای آنها مهم است، باید پیشنهاداتی را برای بهبود تعادل کار و زندگیشان ارائه دهند و یا راه‌حلی از مدیریت درخواست کنند.

درگیری-بین-فردی
درگیری بین فردی در محیط کار

درگیری‌های بین فردی

گرچه بسیاری از کارمندان سعی بر این دارند که همه را در محل کار، چه محیط کار بد و چه خوب راضی نگه‌دارند، اما گاهی‌اوقات با فرد یا افرادی روبرو می‌شوند که یافتن زبان مشترک با او مشکل است؛ تفاوتی نمی‌کند! ممکن است این فرد ممکن است همکار ، مافوق یا زیردست باشد؛ وقتی دیدگاه‌های حرفه ای با هم جور در نیایند، اغلب بحث بهره وری و کارایی آسیب می‌بیند و مشکلی از مشکلات محیط کار را برای کارکنان به‌همراه می‌آورد.

راه‌حل درگیری‌های بین فردی

همانطور که گفته شد درگیری‌های بین فردی یکی از مشکلات کاری است که امکان دارد برای هر شخصی در هر مجموعه‌ای پیش بیاید؛ از این‌رو برای جلوگیری از این مشکل که یکی از رایج‌ترین مشکلات محیط کار است، راه‌حلی بیندیشید؛ این راه‌حل می‌تواند بدین‌ونه صورت گیرد:

شما به‌عنوان کارمند، باید با فردی که محیط کار بد را برای شما ایجاد کرده است، با لحنی خنثی، صحبت و با رفتاری غیرمتهم‌کننده با وی رفتار کنید. سعی کنید از سخت‌کوشی فرد مذکور تعریف کنید؛ ضمن‌اینکه می‌توانید وقتی زمان مناسب است، از او سوال کنید که آیا می‌تواند زمانی را کنار بگذارد تا با آرامش باهم صحبت و اختلافات را برطرف کنید؛ همچنین می‌توانید در مورد اینکه بهترین راه برای پیشرفت در این زمینه چیست، بحث کنید.

ترفیع یک کارمند در برابر نادیده گرفته‌شدن کارمند دیگری

این یک اتفاق غیرعادی نیست که کارمندی که احساس می کند به‌درستی ترفیع کسب کرده، نادیده گرفته شدن یک همکار دیگر را درپی داشته است. اگرچه ممکن است تصمیم مدیریت موجه باشد و توجیه شود، اما این امر می‌تواند بر کارمندی که نادیده گرفته‌شده، تأثیر منفی بگذارد ضمن‌اینکه تأثیر مخربی بر عملکرد شغلی وی داشته باشد.

راه‌حل جلوگیری از تاثیر منفی بر کارمند نادیده‌ گرفته‌شده

کارمندان در این شرایط باید با مدیر خود صحبت کنند و درباره این مشکل که یکی از مشکلات کاری محیط کار بد را بر شما تداعی می‌کند، توضیح دهند. بهترین کار در این شرایط این است که برای موقعیت کارمند نادیده‌ گرفته‌شده، فرصتی را در نظر بگیرند و برای افزایش شانس ارتقاء او پیگیری کنند.

دستمزد-پایین
دستمزد پایین

دستمزد پایین یا حقوق اندک

دستمزد پایین یا حقوق اندک می‌تواند مشکل‌ساز باشد، به ویژه اگر کارمند مربوطه به شدت احساس کند که برای سازمان مفید بوده است.

راه‌حل مقابله با دستمزد پایین

اگر کارمند حقوق وعده داده‌شده یا افزایش حقوق را دریافت نکند، ممکن است رسیدگی به این موضوع را مدنظر قرار دهد؛ از این‌رو بخواهد جلسه‌ای با مدیر خود داشته باشد و از او علت عدم اجرای حقوق حقوق وعده داده‌شده را جویا شود. گاهی ممکن است خطا یا سوتفاهم ایجاد شده باشد، اما در غیر این‌صورت بود، بهتر است سوال کند که برای عملی شدن حقوق توافق شده چه کاری می توان انجام دهد.

عدم آموزش

عدم آموزش در کار یکی دیگر از مشکلات محیط کار است که به‌نوعی محیط کار بد را تداعی می‌کند، البته ممکن است در هر سازمانی با آن مواجه شوید. در واقع این مشکل بهتر است اینگونه بیان ‌شود: گاهی اوقات این اتفاق می‌افتد که کارمندان احساس می‌کنند که آموزش کافی را در حین کار را دریافت نمی‌کنند تا بهترین سطح خود برای انجام کار موردنظر نشان دهند.

راه‌حل مقابله با عدم آموزش سازمان

کارمندان باید تمایل خود را برای گذراندن دوره‌های آموزشی در زمینه‌های خاص را به مافوق خود نشان دهند و گزینه‌هایی را برای دریافت این دستورالعمل‌ها پیشنهاد دهند.

نظرات کاربران
دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.