چگونه می توان موجب بهبود فرهنگ سازمانی شد؟

  • admin
  • ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

بهبود فرهنگ سازمانی به فرهنگ کارمندان و وضعیت رفاه آنها کمک بسزایی می‌کند. این موضوع که از اولین و مهم‌ترین مسئله اپیدمی در سطح جهان به‌شمار می‌آید، همیشه در پایین‌ترین و نگران‌کننده سطح خود قرار دارد. بر اساس مطالعه‌ای که توسط Cushman  و Wakefield  انجام شده است، بیش از ۷۶٪ از کارمندان برای برای ایجاد فرهنگ رفاه کارکنان در حال تلاش هستند، چراکه عدم رعایت آن منجر به فشارهای شدید و سطوح بالایی از استرس می‌شود؛ این در حالی است که استرس می‌تواند فرد را با موقعیت‌های مضر مختلفی مانند رویدادهای زندگی و یا چالش‌های مالی روبه‌رو کند.

قابل ذکر است که استرس در اکثر مواقع ناشی از شرایط ساختاری مانند تغییرات سازمانی، فشارهای شغلی بیش‌ازحد و اختلالات عاطفی یا آشفتگی‌های روحی ناشی از درگیری است؛ البته ناگفته نماند که  دلایل بیشتری برای ایجاد موقعیت های استرس‌زا وجود دارد، اما سوالی که دائماً پابرجاست، این است که چرا سازمان‌ها عملکرد فردی را در اولویت قرار می دهند، در حالی که از مشکل واقعی که سلامتی کارمندان است، غافل می‌شوند.

از آنجاکه رفاه کارکنان نقش حیاتی در کمک به شرکت‌ها در سراسر جهان ایفا می‌کند تا بهتر با تجربه کارمندان خود ارتباط برقرار کنند و پتانسیل کامل آن را درک کرده و به ایجاد نیروی کار پایدارتر کمک نمایند، ما در این مطلب از سایت Rakebi.ir به پنج نکته کلیدی در زمینه ارتقاء فرهنگ رفاه کارکنان برای تقویت فرهنگ سازمانی و میزان بهره‌وری آنان اشاره خواهیم کرد که سازمان‌ها از هم اکنون می‌توانند از آن استقبال کنند.

فرهنگ-رفاه-کارمندان
مسائل رفاهی کارکنان

شش روش کلیدی در زمینه ارتقاء فرهنگ رفاه کارکنان

حقیقت امر این است که بروز توانایی‌های کارمندان یک سازمان رابطه مستقیمی با توانایی‌های کارفرما دارد؛ این عبارت بدین معناست که هرچه توانایی کارفرما در بهره‌مندی از کارمندان بیشتر باشد، بازدهی آنان نیز بیشتر خواهد شد. این توانایی کارفرما همان ایجاد شرایط مثبت برای فرهنگ سازمانی است که می‌تواند به بهبود بهبود فرهنگ سازمانی و عملکرد کارکنان مجموعه منجر گردد.

الگو و الهام بخش باشید

رهبران تیم‌های بزرگ و کوچک، مدیران مشاغل کوچک و بزرگ و یا حتی شرکت‌های نوپا (استارتاپ‌ها) این فرصت منحصربه‌فرد را برای نشان دادن رفتار درست و مناسب نسبت به کارمندان و الهام بخشیدن به آن‌ها دارند. سعی کنید با ایجاد یک روال خوب، کارمندان خود را با آن شگفت‌زده کنید تا در راستای بهبود فرهنگ سازمانی کوشا باشید، چراکه کارمندان شما این ابتکارات را دوست خواهند داشت؛ برای مثال می‌توانید جلسات را قبل از نهار برگذار کنید و یا اینکه در پایان روز کاری زمانی را به بازی کارکنان اختصاص دهید تا ذهن آنها را از آشفتگی روز سختی که داشته‌اند، خارج کنید؛ این یکی از کارهایی که به‌وسیله آن می‌توانید در زمینه ارتقاء فرهنگ رفاه کارکنان کوشا باشید.

افراد-تاثیرگذار
افراد بانفوذ و تاثیرگذار

افرادی تاثیرگذار را تحریک کنید

بهتر است افراد تاثیرگذار را در گروه کارمندان خودداشته باشید؛ چراکه آنها ایده‌ها و نظرات خود را به اشتراک می‌گذارند. بهتر است به آنها یک موقعیت برای ارائه این ایده‌ها بدهید تا بهتر خود را نشان دهند.

پاداش را برای تمام موارد مهم کامندان درنظر بگیرید، نه صرفاً بابت عملکرد خود آنها پاداش دهید.

تنها بابت عملکرد خوب افراد، به آنها پاداش ندهید؛ افرادی را تصور کنید که در شرایط سخت به کارمندان دیگر کمک می‌کنند و هر آنچه که برای سلامتی گروه لازم باشد را انجام می‌دهند؛ این افراد نیز علاوه‌بر عملکرد خوب خود، بابت احساس مسئولیتشان نیز لایق پاداش هستند. این از دیگر عوامل موثر بر ارتقاء فرهنگ کاری است که منجر به بهبود فرهنگ سازمانی می‌شود.

به برنامه‌های سلامتی کارمندان

شرکت‌های بزرگتر، به ویژه در خارج از کشور، برنامه‌های زیادی را درباب سلامتی کارکنان مانند کمک به بیمه درمانی ماهیانه، تعریف بازی‌های فکری، ایجاد یک باشگاه کوچک و یا یک فضای ناهارخوری زیبا در مجموعه و بسیاری موارد دیگر را در سازمان مدنظر قرار می‌‌‌دهند که این امر به‌خودی‌خود به بهبود فرهنگ سازمانی کمک خواهد کرد و موجب ارتقا فرهنگ رفاه کارکنان خواهد شد. همیشه به‌یاد داشته باشید، شخصی را که استخدام می‌کنید، یک بدن است که احساس دارد و شامل یک نمای کلی از ابتکارات و مزایاست؛ درصورتی‌که کارفرما اینگونه شرایط رفاه کارمندان را مهیا کن، گرچه همچنان خطر وجود دارد اما به‌نحو درستی می‌تواند وظایف و مسئولیت‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد.

انحصاری و فراگیر باشید

در راستای تلاش‌هایی که در برقراری ارتباطات با دیگران انجام می‌دهید، مهم این است که خود را به‌عنوان یک کارفرما متمایز کنید؛ این تمایز به شما این امکان را می‌دهد که در مقایسه با سایر کارفرمایان یک مزیت رقابتی کسب کنید و نهایتاً باعث آفرینش یکی از عوامل موثر بر ارتقاء فرهنگ کاری در سازمان خودتان شوید.

اگر پیشگام ایجاد یک شرکت هستید، این وظیفه شما است که مطمئن شوید هر کارمند این پیام که توسط شرکت شما شنیده می‌شود و مجموعه از او مراقبت می‌نماید را دریافت می‌‌کند؛ اصلاً مهم نیست چه شرکتی باشد، چیزی که اهمیت دارد، این است آن پیام توسط تمام کارکنان مجموعه دریافت گردد تا موجب همسو شدن و دستیابی به یک هدف مشترک در سازمان شود؛ شک نکنید این عامل که یکی از عوامل موثر بر ارتقاء فرهنگ کاری است، مشارکت در کسب‌وکار را در دراز مدت افزایش می‌دهد و باعث رشد، پیشرفت و بهبود فرهنگ سازمانی در مجموعه شما خواهد شد.

چیدمان-فضای-کار-فیزیکی
مرتب کردن فضای کار خود

به چیدمان فضای فیزیکی کاری توجه داشته باشید

از آنجا که محیط کار در میزان بازدهی کارمندان تاثیر دارد، توجه به شرایط فیزیکی و نوع چیدمان وسایل کاری، تفکیک فضاها بر حسب نوع کار و … می‌تواند بر روی ابراز قابلیت‌ها و بازدهی کارکنان تاثیر بگذارد.

نظرات کاربران
دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.