کارآفرین و فرصت‌ های کارآفرینی

  • admin
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
کارآفرین

کارآفرین و فرصت‌ های کارآفرینی، هر دو از تئوری‌های اساسی در میان انواع زندگی شغلی یا به‌بیان ساده‌تر، بهره‌مندی اندیشه‌های تازه در مورد ساخت و ارائه راه‌حل جدید برای انجام کارهاست که می‌تواند به یک کسب و کار یا یک ارزش اقتصادی مبدل شود؛ البته ناگفته نماند که این امر به یک مطالعه کامل نیاز دارد و این وظیفه برعهده کارآفرینان است؛ از این‌رو کارآفرینان از منابع مهم و پایان‌ناپذیر آفرینش ثروت به‌شمار می‌آیند که با بهره‌مندی از ویژگی‌های بارز خود اعم از هوشمندی کارآفرینانه، شجاعت، تخیل و رویا‌پردازی، اراده و آزادی عمل  فرصت های کارآفرینی را دنبال می‌کنند؛ بنابراین به‌ طور مفهومی می‌توان گفت بدون وجود و شناسایی فرصت‌ های کارآفرینی، کارآفرینان نیز وجود نخواهند داشت.

لازم به ذکر است که یکی از اولین مواردی که باید در تلاش برای شناسایی فرصت‌ های کارآفرینی یا شغلی به خاطر بسپارید این است که همه مشاغل کارآفرینانه به‌نوعی به یک نیاز خاص انسان پاسخ می‌دهند؛ خواه یک محصول باشد، خواه یک خدمت، باید پاسخگوی نیازهای خریداران و یا افرادی متقاضی این خدمت هستند، باشد.

برای مثال فرض کنید فردی تحت‌عنوان سازنده یک محصول یا ارائه‌دهنده یک خدمت در جامعه شما وجود دارد و تنها می‌تواند نیمی از نیازهای جامعه‌تان برطرف سازد. در این صورت شما می‌توانید شکاف بین عرضه و تقاضای این مسئله تجاری را پیدا و تحت عنوان کارآفرین آن شکاف را برطرف کنید؛ بدین‌ترتیب می‌توانید در میان اینگونه فرصت‌ ها و ایده‌ های کارآفرینی که بستر را برای شما به‌عنوان کارآفرین ایجاد می‌کند و در پیش‌روی شماست، یکی از آنها را بدست آورید و به‌تدریج شاهد رونق فعالیت تجاری خود باشید.

شاید تعدادی از محصولات توسط تولیدکنندگان یا تأمین‌کنندگان خارج از جامعه شما تهیه یا از کشورهای دیگر وارد می‌شود؛ پس بهتر است در این زمینه واردات و صادرات را مطالعه کنید. احتمال دارد که با توجه به منابعی موجود است بتوانید این محصولات را تولید کنید.

شاید نتوانید به همان میزان کیفیت محصول وارداتی، را تولید نمایید اما با این حال، اگر بتوانید با هزینه بسیار کمتری آن را تولید کنید و محصول یا محصولات را ارزان‌تر بفروشید، از مزیت رقابتی برخوردار خواهید شد که می‌تواند باعث جذب مشتری یا متقاضی در بازار گردد.

همچنین ممکن است نگاهی به لیست محصولاتی بیندازید که به خارج از کشور فروخته یا صادر می‌شود که معمولاً این محصولات به‌صورت خام یا نیمه پخته صادر می‌شوند. زمانی در این زمینه موفق خواهید بود که به‌عنوان یک کارآفرین بالقوه، قبل از شروع فعالیت فروشندگی یا صادرات به دنبال راه‌هایی برای توسعه و کاهش ضعف‌های این مسیر باشید که اگر در این مسئله موفق شوید، می‌توانید در تجارت خود به‌درستی فعالیت کنید و در میان فرصت‌ های کارآفرینی موجود، شاهد شکل‌گیری ایده‌ های کارآفرینی و پیشرفت در حوزه فعالیت خود باشید.

همانطور که مشخص است ما در این بخش از مطالب سایت Rakebi.ir قصد داریم در مورد چگونگی شناسایی فرصت‌ های کارآفرینی در ایران و پایداری در بازار رقابتی جهانی صحبت کنیم؛ ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

ایده-های-کارآفرینی
فرصت ها و ایده های کارآفرینی

فرصت‌‌ها و ایده‌ های کارآفرینی

کارآفرینان مشتاق می‌توانند فرصت‌‌ها و ایده‌ های کارآفرینی خود را ارائه دهند، اما لزوماً هر ایده‌ای که ارائه می‌شود، نمی‌تواند ایده خوبی باشد؛ بنابراین برای اینکه یک ایده ارزش پیگیری داشته باشد، ابتدا باید تعیین کنیم که آیا آن ایده موردنظر به یک فرصت کارآفرینی تبدیل می‌شود یا خیر؟.

تنها تقلید و کپی نمی‌تواند شما را در مسیر درست قرار دهد؛  برای رسیدن به مسیر صحیح‌تر بهتر است که از تعدادی از پروژه‌هایی که با زمینه فعالیت شما مشترکند، الهام بگیرید و در آن نوآوری به ‌خرج دهید؛ این نوآوری را می‌توانید با بهبود ایده‌های شخص دیگری که در حوزه حرفه‌ شما در حال فعالیت است، آغاز کنید.

ارائه ایده‌ های کارآفرینی خلاقانه می‌تواند ویژگی‌های یک محصول یا یک نوع خدمت را به‌سمت بهبودی تغییر دهد و در نتیجه مزایای بسیاری در آن زمینه موردنظر ایجاد کند.

پندی پیش گفتیم باید بسنجیم که ایده موردنظر ما قابلیت تبدیل شدن به یک فرصت کارآفرینی دارد یا خیر، اما این فرصت کارآفرینی در اصل چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که فرصت کارآفرینی نقطه‌ای است که در آن میزان تقاضای قابل‌شناسایی مصرف‌کننده با امکان‌ سنجش میزان برآورده ساختن محصول یا ارائه شدن خدمات درخواست‌شده مطابقت دارد. کارآفرینی، معیارهای را مشخصی لازم دارد تا از مرحله ایده به فرصت تبدیل شود.

مرحله اول این کار با ایجاد یک طرز فکر صحیح آغاز می‌شود؛ طرز فکری که در آن یک کارآفرین مشتاق به نیازها و خواسته‌های مشتری توجه می‌کند و در این مسیر تحقیقاتی را در زمینه اینکه آیا این ایده می‌تواند به یک سرمایه‌گذاری جدید و موفق تبدیل شود، انجام می‌دهد. در بعضی موارد، فرصت‌ های کارآفرینی از طریق جستجوی آگاهانه پیدا می‌شوند.

به‌جرأت می‌توان گفت زمان توسعه فناوری‌های جدید، بهترین زمان برای یافتن فرصت ‌‌های کارآفرینی بسیاری است. ناگفته نماند که بسیاری از فرصت‌‌ها و ایده‌ های کارآفرینی به‌طور تصادفی پدیدار می‌شوند، اما در بسیاری از موارد هم فرصت‌ های کارآفرینی از طریق شناخت مشکلات و تلاش برای حل آنها به وجود می‌آیند.

به‌‌عبارتی دیگری می‌توان گفت ایجاد بازار جدید برای یک کالای موجود می‌تواند موجب یافتن منبع جدید شود و کارآفرین را قادر به تولید محصول با هزینه کمتری کند. این عبارت به سه روش معنا می‌شود؛ اولاً می‌توان از فناوری موجود برای تولید کالای قدیمی به روشی جدید استفاده کرد؛ در روش دوم می‌توان از یک فناوری موجود برای تولید یک محصول جدید بهره‌مند شد و نهایتاً می‌توان از تکنولوژی جدید برای تولید محصول جدید استفاده کرد.

کارفرین
کارآفرین

فرصت‌ های کارآفرینی در ایران

از آنجاکه قبل از شکل‌گیری و گسترش هر چیزی، باید اول از همه فرهنگ آن نهادینه شود، ترویج فرهنگ کارآفرینی در هر جامعه‌ای از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه کارآفرینی و موفقیت در مسیر اقتصادی کشورهاست که به دنبال آن ایده های کارآفرینی شکل می‌گیرد. کارآفرینی یک الگوی رفتاری است که به همکاری با دیگران نیاز دارد چراکه شکل‌گیری آن به تنهای و در انزوا امکان‌پذیر نیست؛ از این‌رو کشور ایران در تلاش است که با دارا بودن منابع کافی و توجه به نوآوری و گسترش تفکر کارآفرینانه بتواند بستری مناسب برای فعالیت کارآفرینان و در نهایت رشد و پویایی اقتصادی این کشور باشد.

درصورتی‌که در کشور ایران از طریق شکل‌گیری یک سازمان واحد و بهر‌ه‌مندی از یک سری سیاست‌های مفید، بر تقویت ایده‌ های کارآفرینی خود و همینطور فرصت‌ های کارآفرینی متمرکز شود و در آن خدماتی اعم از تسهیلات برای گرفتن وام، ارائه خدمات مشاوره‌ای، برگزاری سخنرانی‌های متعدد، ارائه راهنمایی‌های اقتصادی و بازرگانی و سایز ابزارهای که به توسعه این امر کمک می‌کند، ارائه دهد، می‌تواند بیش‌ازپیش این فرهنگ ر در کشور نهایدینه کند.

جالب است بدانید فرصت‌ های کارآفرینی در ایران یا به ‌طور دقیق‌تر فرصت‌های سرمایه‌گذاری به تفکیک حوزه‌های صنعتی، معدنی و تجاری در هفده گروه اعلام شده که شامل اکتشاف معادن، استخراج معادن، فلزات و مصنوعات فلزی، کانی غیرفلزی، پتروشیمی و پالایشگاه، شیمیایی، پلیمری، سلولزی، غذایی، دارویی، نساجی و پوشاک، برق و الکترونیک، فلزی و لوازم خانگی، ماشین‌سازی و تجهیزات، تجهیزات پزشکی، خودرو و نیرو محرکه و تجارت است.

نظرات کاربران
دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.